کد مطلب:124732 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:178

بسر بن ارطاة
بعد از تحكیم موقعیت معاویه با داوری عمروعاص معاویه شروع به جولان نمود و دستور قتل و شیعیان علی علیه السلام را صادر نمود و جنایات را به صورت آشكار مرتكب شد وی بسر بن ارطاة را در سال 40 هجری (قبل از شهادت علی علیه السلام) با سه هزار نیرو مسلح برای قتل و غارت بسیج نمود.

دستور معاویه این بود كه مردم را برای بیعت من فراخوان هر كس سرپیچی كرد بكش و شیعیان را هر جا یافتی به قتل برسان: و اقتل شیعة علی حیث كانوا. و مردم را تهدید كن و اموال هر كس را دست رسی حاصل نمودی غارت نما: اخف من مررت و انهب اموال كل من اصبت له مالا.

بسر با نیروی همراه روانه بلاد شد از هر منزل كه عبور می كرد اموال را غارت می نمود شتران را از هر منزل تا منزل دیگر همراه می برد در آنجا شتران دیگر غارت می كرد و مردم را همواره به قتل می رساند.

وقتی وارد شهر مدینه شد ابوایوب انصاری استاندار امام علی علیه السلام فرار می كند. بسر وارد شهر می شود مردم را تهدید نموده و تعداد زیادی خانه ویران می سازد و براساس برخی نقل ها [1] تعداد زیادی را به قتل می رساند. از مدینه روانه مكه می شود مشابه رفتار مدینه در



[ صفحه 108]



مكه هم به ارعاب مردم می پردازد آنگاه به طرف یمن می رود در صنعا استاندار امام علیه السلام عبیدالله بن عباس فرار می كند. بسر تعداد زیادی را به قتل می رساند در یمن به هر شیعه دست رسی حاصل می كند، به قتل می رساند.

در یمن دو فرزند خوردسال عبیدالله به نام های عبدالرحمن و قثم را به طرز فجیع در جلو چشم مادرشان ذبح می كند و هر چه مادر و سایر زنان التماس می كنند كه از كشتن خوردسال صرف نظر كند نمی پذیرد. كه همسر عبیدالله می گوید شما جنایتی كردید كه در جاهلیت هم سابقه نداشت. در همدان یمن بعد از كشتن مردان و زنان مسلمان را اولین بار در تاریخ اسلام به اسارت می گیرد. [2] .


[1] ابن اثير، اسد الغابة، ج 1، ص 269.

[2] طبري، ج 4، ص 389، ابي الحديد، ج 1، ص 6، خ 25، اسدالغابة، ج 1، ص 268، الاصابة، ج 1، ص 147، الاستيعاب، ج 1، ص 240، مروج الذهب، ج 3، ص 21.